Aynorablogs | Berkongsi Informasi

Advertisement

Tanda-Tanda Dosamu Diampuni Allah

Tanda-Tanda Dosamu Diampuni Allah. Biar sebesar buih di lautan atau setinggi gunung pun, jika kita bertaubat dan mengharap ampunannya, insya Allah.. Dia akan menghapusnya. Segala dosa-dosa kita akan diampuni kerana Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Bagaimana jika pendosa itu mengulangi lagi dosa-dosanya? Itu adalah kejahilannya. Kemudian dia bertaubat lagi. Allah masih menanti dan memaafkan. Yang penting jalan taubat sentiasa terbuka luas. Namun janganlah menunggu tua baru nak bertaubat. Kita pun tak tahu bila usia kita akan berakhir.

Tanda-Tanda Dosamu Diampuni Allah


Tanda-Tanda Dosamu Diampuni Allah


1. Diuji dengan sakit

Antara jutaan hamba-NYA, ALLAH memilih kita pada ketika itu untuk diberikan ujian atau sakit. Ia sebenarnya dapat membuka ruang bagi menghapuskan dosa-dosa yang telah kita dilakukan. Sakit atau ketika sihat, bersyukurlah. Orang yang paling disayangi oleh Allah adalah mereka yang sentiasa bersyukur.

Jangan pula lupa di uji dengan sakit juga adalah caranya Allah nak meningkatkan darjat kita.

2. Diuji dengan keletihan

Kamu letih dan lelah menghadapi onak duri kehidupan. Jangan mengeluh atau berputus asa. Perbanyakkan bersabar kerana kamu antara insan terpilih yang diuji. Allah uji tanda Allah sayang.

3. Diuji dengan kesedihan

Janganlah bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita

(QS. At Taubah : 40)

Mungkin saat ini kita sedang dilanda duka lara, sedang mengalami kegundahan hati, sedang terhimpit kesulitan dan berbagai masalah hidup lainnya.

Bersabarlah, jangan berlarut-larut dalam kesedihan, ingatlah... Sesungguhnya pertolongan Allah akan datang bersama kesabaran. (HR. Ahmad )

4. Diuji dengan kesusahan

"Tidaklah seorang muslim ditimpa keletihan, kesakitan, kekhuatiran atau kesedihan atau gangguan bahkan duri yang melukainya  melainkan Allah akan menghapus dosa-dosanya kerananya." - HR al-Bukhari

Bahkan, Rasulullah SAW menegaskan dosanya akan berguguran sebagaimana gugurnya daun kering dari pokok. Riwayat Muslim

Semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada kita semua. Dalam keadaan kita di uji, samada dengan ujian sakit, lelah, sedih atau pun susah ingatlah akan hikmahnya yang banyak di sebalik semua itu.

Post a Comment

0 Comments

close